سوریه؛ تمرینگاهی برای تروریست‌های آسیای مرکزی


 

به‌ اعتقاد کارشناسان آنچه امروز در سوریه می‌گذرد، بطور مستقیم با آینده ثبات و امنیت در قلمروی شوروی سابق و از جمله آسیای مرکزی ارتباط دارد.

 طی یک سال اخیر نه‌تنها رسانه‌ها و کارشناسان بلکه برخی از مقامات سیاسی و امنیتی روسیه و آسیای مرکزی نیز به‌‌شرکت اتباع خود در عملیات‌های تروریستی علیه دولت سوریه اذعان کرده‌اند.

منابع امنیتی با صدها نفر دانستن تعداد تروریست‌های متعلق به‌کشورهای شوروی سابق، از آن اظهار نگرانی می‌کنند که در صورت حل بحران سوریه بیشتر آن‌ها به‌کشورهایشان باز خواهند گشت و تجربه اندوخته خود تحت مدیریت سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی و عربی را به‌کار خواهند گرفت.

نگاه آمریکا و متحدانش به‌وادی «فرغانه» است

در ماه آوریل سال جاری میلادی وزارت کشور قرقیزستان اعلام کرد که دست‌کم پنج نفر تبعه این کشور برای شرکت در جنگ علیه دولت سوریه عازم این کشور شده‌اند. 

پس از یک ماه نهادهای امنیتی قرقیز از باز‌گرداندن دو نفر شهروند این کشور (جلیل‌اف و تاشبالات‌اف) خبر دادند که در صفوف تروریست‌های ضد دولت «بشار اسد» قرار داشتند.

هر دو نفر هم از ساکنان استان «باتکن» می‌باشند که بخشی از وادی حساس «فرغانه» به‌شمار می‌رود.

کارشناسان معتقدند که تعداد نمایندگان این وادی که بخش قابل توجهی از خاک ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان را فرا گرفته است، در سوریه به‌دهها نفر می‌رسد.

در ماه آوریل سال جاری «داستان جمعه‌بیک‌اف» نماینده پارلمان قرقیزستان خبر داد که تعدادی از ساکنان استان «اوش» از آن شکایت کرده‌اند که فرزندان آن‌ها را از طریق مساجد برای شرکت در عملیات‌های نظامی سوریه جلب می‌کنند.

در چند روز بعد وزارت کشور قرقیزستان با تائید این موضوع، اعلام کرد که فقط از شهر «قزیل کیه» استان «باتکن» هفت نفر به‌سوریه رفته و 15 نفر از اتباع این کشور در ترکیه منتظر اعزام به‌سوریه می‌باشند.

کمیسیون دولتی امور ادیان قرقیزستان نیز جلب جوانان برای اعزام به‌سوریه در مناطق جنوبی این کشور در بهار سال جاری را تائید کرد.

گفته می‌شود که همگی آن‌ها از طریق ترکیه به‌سوریه انتقال داده شده‌اند.

هرچند نهادهای رسمی برخی از کشورهای آسیای مرکزی ترجیح می‌دهند تا در رابطه به‌حضور اتباعشان در جنگ سوریه صحبت نکنند، ولی ظاهرا این موضوع بیش از پیش بر نگرانی‌های آن‌ها افزوده است. حد اقل در چند ماه اخیر در نشست‌های شوراهای امنیت کشورهای آسیای مرکزی حضور اتباع این کشورها در نقاط «داغ» و به‌خصوص سوریه در مسائل محوری مورد بحث بوده است.

به‌اعتقاد روزنامه اجتماعی سیاسی «آرگومنتی رو» (argumenti.ru) از میان کشورهای منطقه بیش از همه شبه‌نظامیان ازبک در سوریه تلفات داشته که تعدادشان به 40 نفر می‌رسد.

«عبدالله دولت‌اف» کارشناس مسایل سیاسی منطقه مقیم مسکو، شرکت شبه‌نظامیان آسیای مرکزی و به‌خصوص وادی «فرغانه» در جنگ علیه دولت سوریه را حرکت اتفاقی نمی‌داند.

وی ضمن صحبت با خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، بر آن اشاره کرد که از مدت‌ها قبل آمریکا و انگلیس ‌به‌نوعی بر آینده مشابه وادی فرغانه با مناطق قبائلی پاکستان اشاره می‌کنند.

این موضوع زمانی رسانه‌ای شد که در ماه نوامبر سال گذشته میلادی «تد دانلی» سرهنگ ارتش آمریکا گزارشی در رابطه به‌آینده منطقه ارائه داد و آینده وادی فرغانه را مشابه با مناطق قبائلی پاکستان دانست.

وی با اشاره به‌احتمال قاطع فعال شدن گروه‌های تروریستی و از جمله حرکت اسلامی ازبکستان در وادی فرغانه در پی خروج نیروهای غربی در سال 2014 از افغانستان، از دولت آمریکا خواسته است تا در زمینه‌های امنیتی منطقه اقدامات جدی‌تری را دنبال کند.

به‌باور دولت‌اف، این استاد دانشگاه نظامی آمریکا با بعید ندانستن تبدیل وادی فرغانه به‌‌قلمرو بدون کنترل و پناه‌گاه گروه‌های تروریستی و افراطی، به‌نوعی می‌خواهد اذهان مردم منطقه برای پذیرش چنین «واقعیتی» را آماده کند.

اما بر کشورهای منطقه و روسیه است که با بهره‌برداری از روابط دوجانبه و منطقه‌ای خود و به‌خصوص با استفاده از ساختارهای موجود نظیر سازمان پیمان امنیت جمعی از قرار گرفتن تحولات آتی در این مسیر جلوگیری به‌عمل بیاورند.

حضور تروریست‌های منطقه در سوریه

«الکسندر بورتنیکف» رئیس سازمان امنیت فدرال روسیه در یک ماه پیش ضمن نشست مقامات امنیتی کشورهای مختلف در شهر «قزان» کشورش، اعلام کرد که حدود 200 نفر اتباع روسی در صفوف «القاعده» علیه بشار اسد می‌جنگند.

وی گفت که بیشتر آن‌ها از قفقاز شمالی و متعلق به‌گروه «امارت قفقاز» می‌باشند.

وی هشدار داد که شبه‌نظامیان روسی و سایر کشورها ضمن کسب تجربه جنگ در سوریه و برقراری ارتباط مستقیم با سازمان‌های مختلف تروریستی و از جمله آفریقای شمالی، زمینه تهدید نه‌تنها برای روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع، بلکه اروپا و قاره آمریکا را نیز فراهم خواهند کرد.

در همین نشست «نورتای آبیکی‌اف» رئیس سازمان امنیت ملی قزاقستان نیز حضور تعدادی از اتباع کشورش در ترکیب گروه‌های مسلح فعال در سوریه را تائید کرد.

وی همچنین گفت که در حال حاضر بیش از 100 نفر اتباع قزاقی در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان موسوم به‌ وزیرستان به‌سر می‌برند.

آبیکی‌اف به‌ آن اشاره کرد که در جلب و اعزام اتباع قزاقی به‌وزیرستان به‌ صورت عمده شبه‌نظامیانی دست داشتند که از قفقاز وارد قزاقستان شده‌اند.

رئیس سازمان امنیت ملی قزاقستان از آن خبر داد که چندی پیش قزاقستان موفق به‌ بازگرداندن 4 نفر تبعه خود از منطقه وزیرستان شد.

‌در چند ماه گذشته در رسانه‌های مختلف در مورد اسارت و یا کشته شدن تروریست‌های متعلق به‌کشورهای شوروی سابق در سوریه اخبار و مطالب متعدد انتشار شد.

در 8 جولای «مولان مختاراف» معاون رئیس کمیته امور ادیان تاجیکستان اعلام کرد که در درگیری‌های کشورهای اسلامی و از جمله افغانستان، پاکستان و سوریه 14 نفر شهروند تاجیک کشته شده است.

این مقام تاجیک گفت که آن‌ها فکر می‌کنند که در راه دین مبین اسلام جهاد کرده و شهید شده‌اند در حالی که این‌طور نیست.

طبق اطلاع وی، سه نفر از این تعداد در سوریه کشته شده‌اند که نهادهای مربوطه در مورد آن‌ها اطلاع واثق در اختیار دارند.

حضور اتباع کشورهای آسیای مرکزی در ترکیب گروه‌های تروریستی فعال در نقاط «داغ» و از جمله سوریه حرف جدیدی نیست. 

در 23 و 24 جون شبکه‌های تلویزیونی «روسیه 1» و «روسیه 24» در مورد حضور شبه‌نظامیان خارجی در جنگ علیه دولت سوریه گزارشی پخش کردند.

در این گزارش صحنه‌های از دستگیری یکی از تروریست‌ها از سوی نهادهای دولتی سوری در حلب به‌نمایش گذاشته می‌شود. گفته می‌شود که وی «روشن گازاکف» تبعه ترکمنستان بوده و با نام مستعار «ابو عبدالله» بر گروه تخریب‌کار «القاعده» مدیریت می‌کرده است.

گازاکف اذعان می‌کند که با تعداد از هم‌وطنان خود به‌خاطر جهاد در راه ایجاد دولت اسلامی وارد سوریه شده و آموزش‌های اولیه را نیز در اردوگاه «شیخ مراد» در حومه «عشق‌آباد» گذرانده است.

وی همچنین به‌آن اشاره می‌کند که از ترکمنستان وارد استانبول شده و سپس در اردوگاهی در مرز سوریه از سوی متصدیان «القاعده» و مدرسانی از اتحاد شوروی سابق، اروپا، اردن و قطر به‌طور حرفه‌ای ساخت بمب را آموزش دیده است.

در این گزارش، مواد ویدیویی کشف‌شده از لپ‌تاپ گازاکف پخش شده است که وی قبل از انجام عملیات به‌بمب‌گذار ‌انتحاری دستورات لازم را می‌دهد.

هرچند وزارت امور خارجه ترکمنستان در 25 جون  صحت معلومات این گزارش را تکذیب کرد ولی در یک روز بعد در اینترنت نوارهای جدید ویدیویی در رابطه به بازپرسی شبه‌نظامیان بازداشت‌شده ترکمنی پخش شد که واقعیت داشتن این موضوع را بیشتر تائید کرد.

کارشناسان معتقدند که از این به‌بعد عشق‌آباد نسبت به‌حضور مدارس ترکی متعلق به‌سازمان سیاسی مذهبی «نورجولر» بیشتر حساس خواهد شد. چرا که کارشناسان به‌ارتباط بیشتر شبه‌نظامیان ترکمن با این سازمان اشاره می‌کنند.

در 4 جولای رئیس جمهور تاجیکستان ضمن سخنرانی در جمع روحانیان کشورش با ابراز نگرانی از افزایش میزان افراطگرایی و حتی پدیده تروریسم در تاجیکستان، خبر داد که بیش از 80 خانواده متعلق به‌اتباع این کشور در منطقه «وزرستان» پاکستان به‌سر می‌برند.

وی با خطاب به‌شرکت‌کنندگان این نشست، گفت: شما هدف به‌آن‌جا رفتن افراد را خوب درک می‌کنید.

«رحمت‌الله عبدالله‌اف» معاون مرکز مطالعات افغانستان و منطقه در دوشنبه، شرکت اتباع کشورهای آسیای مرکزی در سوریه را کاملا امکان‌پذیر می‌داند.

وی که با خبرنگار فارس در دوشنبه صحبت می‌کرد، گفت: طی بیش از یک دهه گذشته همکاری تعداد قابل توجهی از کشورهای منطقه با گروه‌های افراطی و تروریستی فعال در افغانستان و پاکستان و قبل از همه القاعده، طالبان، حرکت اسلامی ازبکستان یک واقعیت ردناپذیر می‌باشد. با آغاز درگیری‌ها در سوریه بخشی از آن‌ها به‌این کشور انتقال یافتند تا به‌اصطلاح بر «جهاد» خود ادامه بدهند. البته جذب افراد جدید از کشورهای منطقه برای حضور در عملیات‌های تروریستی سوریه نیز بعید نیست.

به‌باور عبدالله‌اف تعداد به‌مراتب بیشتر افراد دارای دیدگاه‌های افراطی در کشورهای منطقه باقی مانده و در صورت فراهم شدن شرایط دست به‌اقدام خواهند شد.

از نگاه این کارشناس مسایل منطقه، برخی از حرکت‌های حساب‌نشده دولت‌های منطقه و به‌خصوص ایجاد محدودیت در انجام واجبات و شعائر دینی به‌ریشه‌دار شدن دیدگاه‌های افراطی مذهبی کمک کرده است.

وی گسترش نفوذ جریان‌های افراطی و انحرافی نظیر سلفیه، حزب‌التحریر و... را با این موضوع مرتبط می‌داند.

گروه‌های «اسلامی» در خدمت منافع رژیم صهیونیستی

هفته‌نامه «دیلو» چاپ بیشکک در مطلبی تحت عنوان «به‌بچه‌های ما جنگ علیه روسیه را یاد می‌دهند»، بحران سوریه را به‌نفع رژیم صهیونیستی تلقی کرد.

یکی از کارشناسان امنیتی که از افشای نامش خودداری کرده است، به‌این نشریه گفته است: مدت‌ها قبل سازمان سیا در یک گزارش محرمانه خود از بین رفتن اسرائیل را بعید ندانسته و در این رابطه به‌دو تهدید اصلی اشاره کرده بود: یکی محیط خصمانه عربی و دیگری افزایش ابعاد بیابان «نگب».

چنین به‌نظر می‌رسد که با وقوع تحولات اخیر کشورهای عربی اسرائیل به‌طور موفقیت‌آمیز به‌رفع این تهدیدها دست یافته است.

درگیر کردن کشورهای مسلمان با یکدیگر در راستای منافع رژیم صهیونیستی دانسته شده و به‌آن اشاره شده است که تل‌آویو از راه چنگ در سوریه به‌حل مشکل نگب نیز دست می‌یابد.

زیرا بلندی‌های جولان که بخشی از خاک سوریه می‌باشد در اواخر دهه 60 غصب شده و بلآخره باید به‌سوریه برگردانده شود. اما از طریق راه انداختن جنگ در سوریه و زیر سوال بردن بقای آن، این موضوع به‌نفع رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند. 

همین‌طور گروه‌های به‌ظاهر اسلامی که پشت سر آن‌ها عربستان سعودی قرار دارد، در اصل به‌خاطر منافع اسرائیل در سوریه می‌جنگند.

این منبع گفته است که آمریکا، انگلیس و اسرائیل در سوریه با ایجاد درگیری‌های داخلی زمینه برای جنگ مذهبی را فراهم کردند که گویا اکثریت سنی با اقلیت شیعی علوی که قدرت را در اختیار دارد، دست و پنجه نرم می‌کنند. اما در اصل دارند مردم مسلمان را گول می‌زنند.

در ادامه به‌آن اشاره شده است که شبه‌نظامیان منطقه که قبلا در افغانستان تجربه جنگ در شرایط کوهستان را اندوخته‌اند، حالا ضمن حضور در سوریه انجام عملیات‌های نظامی در شرایط شهر‌ی را تمرین می‌کنند.

البته افرادی نیز وجود دارند که اولین عملیات‌های خود را در سوریه تجربه می‌کنند. امروز ان‌ها علیه ارتش سوریه می‌جنگند ولی فردا نیروهای انتظامی و امنیتی روسیه و آسیای مرکزی به‌راحتی می‌تواند به‌هدف آن‌ها تبدیل شود. در این راستا کمک گرفتن از حضور میلیونی مهاجرین کاری آسیای مرکزی در روسیه کاری سخت نخواهد بود.

با این حال سرنوشت کشورهای مسلمان و از جمله آسیای مرکزی با سوریه که مورد تجاوز مستقیم خارجی قرار گرفته است، گره خورده و به‌این واقعیت باید مقامات منطقه توجه جدی داشته باشند. 

 

یک فرمانده ارشد طالبان
اولین گروه طالبان پاکستان در سوریه مستقر شدند

یک فرمانده ارشد طالبان پاکستان از مستقر شدن اولین گروه از جنگجویان این گروه در سوریه خبر داد و تصریح کرد که گروه دیگری نیز این هفته وارد سوریه می‌شوند.

اولین گروه از جنگجویان طالبان پاکستان در سوریه مستقر شدند و یک مرکز کنترل و فرماندهی برای آغاز عملیات خود بر ضد دولت بشار اسد در این کشور ایجاد کردند.

«عبدالراشد عباسی» از فرماندهان ارشد «تحریک طالبان پاکستان» در گفت‌وگو با روزنامه داون پاکستان، ضمن تأیید این خبر گفت: یک گروه دیگر متشکل از 120 تا 150 نفر از جنگجویان نیز از مسیرهای مختلف در راه سوریه هستند و این هفته برای پیوستن به این نیروها وارد شهرهای سوریه می‌شوند.

وی افزود: ما باید داوطلبان بیشتری را به سوریه اعزام کنیم که البته تعداد دقیق آنها هنوز مشخص نیست. ما برادران سوری خود را به هر نحو ممکن حمایت می‌کنیم.

یکی از نزدیکان «حکیم‌الله محسود» رهبر طالبان پاکستان نیز این خبر را تأیید و عنوان کرد که این جنگجویان به درخواست «ابوعمر بغدادی» فرمانده عملیاتی القاعده در سوریه به این کشور اعزام شدند.

به گفته وی، بغدادی از طالبان پاکستان خواسته تا بخشی از جهاد جهانی بر ضد رژیم ظالم سوریه باشند که این درخواست مورد قبول این گروه واقع شده است.

این عضو ارشد طالبان که نخواست نامش فاش شود، افزود: عرب‌ها برای حمایت از ما در مقابل آمریکا و شوروی به اینجا آمدند و حالا ما نیز قصد داریم در سوریه از آنان حمایت کنیم.

گزارش دیگری نیز حاکی از آن است که طالبان پاکستان از شاخه‌های محلی خود در مناطق قبایلی «مهمند»، «باجور»، «خیبر»، «اورکزی» و «وزیرستان» خواسته است تا جنگجویان تازه نفسی که قصد شرکت در عملیات سوریه را دارند جذب کند.

برهمین اساس، گفته می‌شود که تعداد زیادی از افراد نوجوان و کم سن و سال در این مناطق در حال ثبت‌نام برای اعزام به جنگ سوریه هستند.






July 16th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی